יום חמישי, 8 בנובמבר 2012

לחמניות 'חומות' ורכות מקמח מלא לשבת בבוקר



למען האמת לא יוצא לי להגיע למסעדות הרבה אבל אחד הדברים שאני הכי אוהב שם הן הלחמניות שמגישים לפני הארוחה. כבר הרבה זמן ישנה מן תחרות בין המסעדות על איכות הלחם או הלחמניות החמימות והטריות (אפויות במקום לרוב). לפעמים הלחם הוא כל כך טוב שהוא בעצמו כמעט יכול להיות תחליף לארוחה שמחכים לה בחוסר סבלנות. לפעמים, אני מצטער שלא אכלתי יותר לחם גם... אבל זו שיחה אחרת כמו שאומרים. בכל מקרה. הפעם אני מביא לכם מתכון של לחמניות רכות מאוד, ובצבע חום כהה. הצבע בא גם מקמח מלא וגם, הפתעה!, ממעט קקאו שמצליח לצבוע את הבצק ולהשאיר רק ניחוח של טעם. לחישה ממש. וזה מספיק כדי שתכינו את לחמניות האלה עוד ועוד.

הנה מה שצריכים:
1 כוס מים פושרים
1/3 כוס מיץ תפוזים
4 כפות דבש
1/4 2 כוסות קמח רגיל
3/4 1 כפית מלח
3 כפות סוכר
2 כפות קקאו
1/2 2 כפיות שמרים יבשים

הנה מה שצריכים לעשות:
1. מערבבים את כל החומרים יחד בקערה גדולה עד לקבלת בצק. ואז לשים חזק, כ-10 דקות, עד לקבלת בצק אחיד , חלק ומעט דביק.

2. מכניסים לקערה משומנת מעט, הופכים כדי לשמן בכל צדדיו, ומכסים להתפחה. עד להכפלת הנפח - כ-שעתיים.

3. מחלקים את הבצק וחתיכות שוות ומגלגלים לכדורים. שמים על משטח עם נייר אפייה ומכסים. כ-30 דקות. 

4. בינתיים מחממים את התנור ל-180.

5. אופים את לחמניות במשך כ-15 עד 17 דקות ומברישים עם שמן זית ותימין (אם רוצים) מיד כשמוציאים אותן מהתנור.

6. מצננים על רשת. בתיאבון!

יום שני, 5 בנובמבר 2012

לחמניות רכות - לבראנץ' או שבת בבוקר


לפעמים הלחמים הפשוטים הם דווקא הטעימים ביותר ונהנים מהם הכי הרבה. עובדה. לפעמים, כשארוחת הערב היא רק איזה מרק סמיך ומזין או איזה סלט ירוק ומרענן ומלא כל טוב, והדבר היחידי שמשלים את התמונה הוא לחמנית רכה ועדינה, עם קרום חום-כהה ולא קשיח במיוחד. כזו שסופג טוב-טוב את שאריות המרק בקערה או את מיצי הסלט. או את הרוטב מאיזו מנה קלילה. 

הלחמניות האלה הן כאלה ובנוסף הן גם קלות מאוד להכין. אז למה אתם מחכים? תתחילו ללוש!

הנה מה שצריכים:
1. ממיסים כ-1/4 2 כפיות שמרים יבשים ב-1/4 כוס מים פושרים. תשאירו בצד עד זה מתחיל לבעבע - בערך 10 דקות.

בינתיים...
2. שופכים 1 כוס חלב (או חלב סויה או מים אם רוצים פרווה ) לסיר קטן עם 3 כפות חמאה (או מרגרינה). מחממים עד שהחמאה נמסה אבל מסירים מן האש לפני הרתיחה. חלב חם מדי ישמיד את השמרים. מצננים מעט. 

3. בקערה נפרדת, מוסיפים ביצה טרופה אחת, 2 כפות סוכר, 3/4 כפית מלח וכוס 1 של קמח. מערבבים ואז מוסיפים את זה לתערובת השמרים. מערבבים לעיסה חלקה. מוסיפים עוד כוס קמח ומערבבים ובהדרגה עוד כוס קמח (סה"כ 3 כוסות קמח) בסוף מוסיפים את תערובת החלב עם החמאה ולשים לקבלת בצק אחיד, מעט דביק, ומבריק. ממשיכים ללוש עוד כ-10 דקות.

4. מכניסים את הבצק לקערה משומנת קצת, הופכים כדי לשמן אותו מכל הצדדים (מונע התייבשות) ומכסים. משאירים אותו להתפחה - כשעתיים.

5. בסוף מחלקים את הבצק ל-12 חלקים שווים, מגלגלים לכדורי בצק, ומכניסים לתבנית עגולה במרווחים של 1/2 1 ס"מ. מכסים עוד כ-45 דקות.

6. בערך 20 דקות לפני זמן האפייה, מחממים את התנור ל-180 מע'. אופים ל-25 דקות בערך עד שהלחמניות זהובות. מברישים חמאה מומסת מיד כשמוציאים אותן מן התנור. מצננים על רשת.
בתיאבון!