יום שישי, 6 במאי 2011

לחם כפרי


לחם כפרי – Granary Bread


אני הגעתי ללחם הזה והחלטתי להגיש את המתכון שלו מכמה סיבות. קודם כל, הלחם הוא מאוד, אבל מאוד, טעים וגם לא כל-כך קשה להכין. כמו שאמרתי במכתב הקודם, להצליח בלחם צריך סבלנות וזמן. זאת אומרת, זה באמת לוקח זמן להכין לחם כמו שצריך, אבל זה לא אומר שאי-אפשר לעשות שום דבר בינתיים. באמת!! אני אכין עכשיו לחם שעור ובמשך יומיים אני אשב פה להסתכל עליו!?! אני לא חושב. אפשר, ואפילו רצוי, להכין את הבצק המיוחד שלך, ואז לתת לטבע של השמרים לעשות את העבודה שלהם. אם הכנת נכון, ואם טיפול מסור ומהימן, ואם קצת מזל, ייצא לחם לא מן העולם הזה, אבל משהו אחר לגמרי. אני מבטיח.
ובכן, לחם כפרי הוא לחם דחוס מעט, כהה בצבע קצת וטעים להפליא. דורש לא הרבה עבודה, ומאוד כדאי לנסות.

הנה מה שצריך:

1/8 1 כוסות (285 מ"ל) מים חמימים כ- 35 מעלות
2 כפות אבקת חלב (מצרך שלא קל להשיג בארץ – אני משתמש ב- מטרנהועוד אני דואג לקחת את הסוג ה-פרווה – כדי לא להפוך את הלחם לחלבי. הסוג החלבי בטח מפיק לחם עוד יותר עשיר אבל גם מתקלקל יותר מהר וגם עושה לחם חלבי כאמור)
2 כפות סוכר חום
1.4 כוס שמן
1/4 1 כפית מלח
בערך 3 כוסות קמח ללחם כפרי (של שטיבל)
1 כף שמרים יבשים

הנה מה שצריך לעשות:

אפשר בהחלט להכניס הכל למכונת אופה לחם ולכוון אותה לתוכנת בצק. הבצק הזה הוא קצת דביק וקשה לטפל בו בידיים. ואם בכל זאת...
  1. שמים את המים, הסוכר ואת השמרים ביחד ומערבבים. מחכים כ-10 דקות עד שהשמרים מוציאים בועות וכו' ואז מוסיפים כוס אחד של קמח ומערבבים לתמיסה חלקה. מוסיפים את השמן ורק בסוף את המלח. מערבבים היטב.
  2. מוסיפים את יתרת הקמח, כוס אחר כוס עד לקבלת בצק חלק ומעט דביק. לשים 5 עד 10 דקות כדי לפתח את הגלוטן ולבנות לחם חזק עם מבנה יציב.
  3. מכניסים את הבצק לקערה משומנת, והופכים כדי לכסות אותו. מכסים בניילון, ושמים במקום חמים עד שמכפיל את נפחו (כ- שעה וחצי).
  4. מוציאים את הבצק מהקערה למשטח עם מעט קמח. לשים לכמה דקות (זה מוציא את האוויר ומפתח עוד יותר את הגלוטן).
  5. בשלב זה אפשר לעצב אותו לכדור, או להכניס לתבנית של כיכר לחם. (לא תבנית 'אינגליש קייק' אלה תבנית לכיכר לחם. תבנית יותר רחבה ועמוקה. אם מכניסים אותו לתבנית תדאגו שצורת הכיכר שיצרתם יהיה באותו אורך כמו התבנית בך שהכיכר תתפח בצורה אחידה ומידות של התבנית.
  6.  מכסים ונותנים להתפיח במשך כ-45 דקות עד שהוא מגיע לכמעט לאותו גובה של התבנית.
  7. בכל מקרה, בערך 15 דקות לפני סוף ההתפחה, מחממים את התנור ל-180 מעלות. בסוף ההתפחה מכניסים אותו לתנור ל-25-30 דקות או עד שהוא שחום לגמרי ושומעים צליל חלול שדופקים קלות בתחתית.
  8. לצנן על רשת ולאכול עם הרבה תיאבון. חובה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה